Onderzoek: Pesten bestrijden op de juiste manier
6 januari 2024
Jolanda Lam
Vertrouwenspersoon Yoconfio - The social safety company
Acht op de tien mensen maakt weleens ongepast gedrag op de werkvloer mee. Het varieert van roddelen tot discriminerende opmerkingen en ongepaste grapjes aan de lunchtafel. Direct ingrijpen is echter niet altijd handig. In dit knipselkrant artikel uit het Algemeen Dagblad bespreken we wat volgens onderzoek van Tilburg University wel handig is om te doen.
Inhoudsopgave
1. 15% werknemers regelmatig doelwit van pesterijen
2. Pesters niet gelijk confronteren
3. Schakel hulptroepen in bij pesten
15% werknemers regelmatig doelwit van pesterijen
Vrijwel iedereen komt een keer in aanraking met ongepast gedrag op zijn of haar werk. Maar bij 15 procent van de werknemers gaat het een stapje verder dan een keer overgeslagen worden bij een vergadering. Deze mensen zijn met regelmaat doelwit van pesterijen en intimidaties’’, vertelt arbeidspsycholoog Ivana Vranjes (Tilburg University).
En dat is niet zonder gevolgen. “Ongewenst gedrag zorgt voor een stressreactie in het lichaam. Als het geregeld gebeurt, kan het resulteren in slapeloosheid, depressies of een burn-out."
Pesters niet gelijk confronteren
Het is daarom belangrijk om dit ongewenst gedrag aan te pakken. Maar het is nog een hele kunst om dit op de juiste manier te doen, stelt Vranjes. “We denken vaak dat we pesters direct moeten aanspreken op zijn gedrag. Maar uit onderzoek blijkt dat niet altijd de oplossing is. Sterker nog, het kan de situatie zelfs verergeren.’’
En dat is niet zo gek, legt Vranjes uit. “Mensen hebben de neiging om zichzelf als moreel goed te zien. Ze gaan hun gedrag daarom rechtvaardigen als ze worden aangesproken. Dat kan het gedrag versterken.’’ Het slachtoffer krijgt zo misschien meer last van pesten. Of de persoon die ingrijpt, wordt zelf slachtoffer.
Dit betekent niet dat je nooit kunt ingrijpen. “Heb je meer zeggenschap in de organisatie dan de pester? Dan kun je het wel. Of wanneer je een goede band hebt met de pester. Dan vertrouwt de pester je meer, waar door hij zich minder defensief zal opstellen’’. Zegt Vranjes.
Het is dan nog wel de vraag wanneer je het best kan ingrijpen. “Als je ziet hoe iemand wordt uitgescholden of bedreigd en er een onveilige situatie ontstaat, is het misschien nodig om direct in te grijpen. Als er geen acute urgentie, bijvoorbeeld als je merkt dat iemand wordt uitgescholden, is het beter om te wachten met confronteren."
Niemand wil gezichtsverlies lijden in een groep. Pesters staan vaak open voor feedback wanneer ze afgekoeld zijn en er geen andere mensen aanwezig zijn.
Schakel hulptroepen in bij pesten
"Wanneer je geen hogere positie hebt, kan het beter zijn om niet in niet zelf in te grijpen. Je kan wel een groep collega’s verzamelen die je samen met jou wil ingrijpen. Met z’n allen sta je sterker’’, legt Vranjes uit.
En als dat niet lukt, kan je hulp inschakelen van een leidinggevende, een vertrouwenspersoon of een extern meldpunt.
Word jij gepest of maak je pesten mee in je directe omgeving? Blijf er niet mee rondlopen, want dan loop je het risico dat de klachten verergeren. Je kunt altijd met Yoconfio sparren over een oplossing. Daarmee doorbreek je de cirkel en maak je het verschil in jouw organisatie.
Bron: AD, 6 januari 2024 (aangepast)
Yoconfio kenniscentrum
Mis niks! Ontdek hoe je goed werkgeverschap vormgeeft met onze kennis.